|
KTM X-Bow!
2007.03.09. 11:00
KTM élmény négy keréken..
KTM X-Bow!2007. március 8.
KTM élmény négy keréken..
A KTM terjeszkedik, mégpedig nem is akárhogyan. Az osztrák motorkerékpár-gyártó jó negyvenévnyi működés után 1991-ben csődbe ment, de 1992-ben újraéledt és azóta évente átlagosan 21 százalékkal növeli eladásait. Az Európa második legnagyobb márkájává előlépett KTM-et többek között ez ösztönözte arra, hogy autógyártásba fogjon.
Persze nem holmi alsó-középkategóriás családi kombit készítettek; a cég a négykerekűek világában is verseny-életérzést és kiemelkedő vezetési élményt szeretne kínálni. Ennek jegyében fogant meg az X-Bow, amelynek hivatalos premierjére március elején a genfi autókiállításon kerül sor. Legyen szó akár motorkerékpárról, akár autóról, a színtiszta vezetési élmény három forrásból ered: erős, de nem eltúlzott teljesítményű erőforrás, kiváló tapadást és nagy kanyarsebességet biztosító futómű és kis súly. (A koncepció nem új, a tíz évvel ezelőtti Renault Spider vagy a különféle Lotus Super Seven replikák ugyanezt kínálják, hogy csak néhány példát említsünk.) Az X-Bow esetében a csekély önsúlyról a versenyautók világából ismert szénszálas monocoque váz gondoskodik. A rendkívül erős, de csak körülbelül 70 kg-ot nyomó vázat az olasz versenyautó-konstruktőr, a Dallara tervezte és építette. Az utasok biztonságát a váz alapvető merevsége mellett a két bukócső valamint az autó elején és hátulján elhelyezett energiaelnyelő zónák biztosítják.
A motorok az Auditól származnak, a kétliteres, négyhengeres blokkok számos technikai csemegével rendelkeznek. Az arzenál legfontosabb elemei a közvetlen benzinbefecskendezés, a változó szívóoldali vezérlés, a két kiegyensúlyozó tengely, a turbó és a töltőlevegő-hűtő. Az alapverzió 220 lóerőt teljesít 5900-as percenkénti fordulatszámnál, legnagyobb nyomatéka pedig 300 Nm, ami 2200-tól 4000-ig folyamatosan kiaknázható. Később várhatóan kihoznak majd egy 300 lóerő körüli változatot is. A KTM első nekifutásra 100 darabos kísérleti szériát készít az X-Bow-ból, a gyártás 2007 végén indul a Dallara olaszországi üzemében. Itt hetente 4-5 autót szerelnek majd össze, nagyrészt kézi gyártással. Ez az előszéria megkapja azokat az extrafelszereléseket (részben önzáró diffi, állítható rugóstagok, központi kerékanyás felnik, kivehető "F1-es" kormány, szénszálas karosszéria-burkolatok), amelyek a későbbi szériamodelleken felárasak lesznek. Rossz hír az érdeklődőknek, jó a KTM-nek, hogy a 100-as előjegyzési lista már januárban betelt...
A cég a genfi kiállítás látogatói visszajelzései alapján április végén dönt a szériagyártásról. Ha pozitív döntés születik, 2008-tól évente 500-1000 X-Bow készülhet, immár Ausztriában. Az osztrákok valószínűleg már döntöttek, csak még egy végső megerősítésre várnak a szériagyártás ügyében - ezt jelzi, hogy a hírek szerint az Audi motorszállítási listáján máris szerepel egy több ezer darabos tétel a KTM számára. Az X-Bow alapára várhatóan 40 ezer euró (körülbelül 10 millió Ft) körül alakul majd.
A KTM marketingesei szívesen állítják, hogy az X-Bow a motorokéhoz nagyon hasonló vezetési élményt nyújt majd, de ne dőljünk be nekik. Biztosan rendkívül élvezetes gépezet lesz - mi is szívesen kipróbálnánk -, de azért ez mégis csak egy autó.
| |